Další věcí, která citelně ovlivňuje chování podvozku, je nastavení stabilizátorů (Anti-roll Bars, Anti-sway Bars, Sway Bars). Stabilizátory doplňují systém odpružení podvozku a jejich úkolem je eliminovat nežádoucí chování modelu v ostré zatáčce.

Každý se určitě někdy vezl běžným autem a zažil tak při průjezdu zatáčkou pocit, že ho „nějaká“ síla chce vyhodit ze sedadla směrem ven ze zatáčky (odstředivá síla – pro fyziky dostředivá síla :D ). Čím je zatáčka ostřejší a průjezd rychlejší tím je působení síly větší. Stejná síla působý na všechny části auta! Auto je tak na vnější části zatáčky zatíženo více a na vnitřní části zatáčky je naopak zatíženo méně. Náklon auta v zatáčce je udáván ve stupních a v angličtině se označuje jako Roll.

Náklánění auta v zatáčce je nežádoucí, protože způsobuje přetížení vnějších kol a odlehčení vnitřních kol, což ve spojení s funkcí diferenciálů snižuje schopnost přenosu hnací síly na povrch dráhy. Náklon auta a distribuce hnací síly má negativní vliv i na řízení. Ideální by bylo, kdyby šlo auto nastavit tak, aby se v zatáčce vůbec nenáklanělo, tj. aby byly všechny kola při průjezdu zatáčkou zatížená naprosto stejně. Stabilizátory míru naklánění auta v zatáčce snižují a zajišťují lepší rozložení síly a tím i lepší trakci. Stabilizátor je při zjednodušené představě tyč, která spojuje obě ramena nápravy a má volné uložení ve středu podvozku. Při průjezdu zatáčkou se vnější rameno nápravy stlačuje, stabilizátor přenáší část této síly a zprostředkovává tlak i na rameno vnitřní. Díky tomu nemá podvozek tendenci se v zatáčce „nezdravě“ naklonit. Pokud auto stabilizátory vůbec nemá, zvyšuje se riziko převrácení v zatáčce. Pokud je naopak stabilizátor příliš tvrdý (přenáší moc síly), ztrácí se nezávyslost pružení, takže v případě, že jedno kolo trefí třeba kámen nebo naopak díru, přenese se energie nárazu i do stabilizátorem spřaženého ramene nápravy, což je nežádoucí! Ideální je najít vhodný kompromis.

Účinnost stabilizátorů se u podvozků RC modelů dá ovlivnit trojím způsobem:

  1. Volbou tloušťky tyče stabilizátoru (čím silnější tyč, tím tužší).
  2. Zkrácením stabilizátoru (čím kratší tím tužší).
  3. Utažením, resp. omezením přenosu síly stabilizátoru (šrouby v uložení stabilizátoru nemají primárně plnit funkci nastavení účinků stabilizátoru, nýbrž sloužit k vymezení vůle při použití stabilizátorů různé tloušťky).

Efekt nastavení předního stabilizátoru

Měkčí:

  • Přední část šasi se v zatáčce více naklání.
  • Zvyšuje schopnost zatáčení tzv. bez plynu (může způsobovat přetáčivost).

Tužší:

  • Přední část se v zatáčce méně naklání.
  • Snižuje ochotu zatočit při zahájení zatáčky (zvyšuje nedotáčivost).
  • Rychlejší reakce řízení.

Efekt nastavení zadního stabilizátoru

Měkčí:

  • Zadní část se v zatáčce více naklání.
  • Snižuje schopnost zatáčení tzv. pod plynem (může způsobovat nedotáčivost).

Tužší:

  • Zadní část se v zatáčce méně naklání.
  • Zvyšuje schopnost zatáčení tzv. pod plynem (může způsobovat přetáčivost).
  • Rychlejší reakce na řízení v rychlých šikanách.

Použité zdroje:

 Zanechat komentář

(required)

(required)

Můžete používat tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

   
© 2011 Caster Racing Fusion EX-1 Suffusion theme by Sayontan Sinha
„Proti blbosti i bohové bojují marně.“ Jan Werich