Všechno to začalo v červnu 2011. Provedl jsem pár rekognoskačních návštěv závodišť a rozhodl jsem se postavit konkurenceschopný model pro kategorii 1:8 elektro buggy.

Celý kolotoč začal výběrem podvozku. Pročetl jsem toho opravdu hodně. Pár informací se najde i na českých fórech, ale nejhutnější informace jsou k nalezení v zahraničí. Rozhodující podmínky jsem stanovil následovně. Podvozek by neměl být přehnaně drahý, musí být dobrá dostupnost náhradních dílů a samozřejmě také přiměřená jejich cena.

Do úzkého výběru se dostaly následující tři podvozky:

  • Kyosho MP9e
    Kyosho je na našich závodech dost vidět. Cena podvozku (necelých 13tis.) není nejnižší a díly jsou … drahé. O kvalitě Kyosha asi není třeba spekulovat, ale z praxe vím, že co je dražší nemusí být nutně i výrazně kvalitnější než varianta levnější.
  • Losi 8ight 2.0 elektro
    Losin je všude plno. To je asi jejich hlavní charakteristika. No a čeho je hodně, to nemůže být špatné. Losi používá palcové šrouby a já už nějaké ty investice v nářadí mám, takže jsem od úvah nad tímto podvozkem v podstatě velmi rychle upustil. Cena dílů také není slavná.
  • Mugen Seiky MBX6eco
    Tohle byl můj favorit. Ani nevím proč. Cena dílů srovnatelná s Losi, jejich dostupnost je celkem dobrá. Podvozek stojí cca 10tis.

Co se ale nestalo. Jednoho dne se na jednom českém fóru někdo zmínil o Truggy značky Caster. Už jsem chtěl v odpovědi zprostředkovaně předávat špatné zkušenosti s modely této značky, když jsem si uvědomil, že v hlavě se mi automaticky ke značce Caster asociovaly modely nevalné kvality značky Carson! Jal jsem se tedy doplnit své přehledové portfolio znalostí o značku Caster. Při brouzdání kalnými vodami internetu jsem narazil na podvozek Caster EX-1. Cenově nemá tento podvozek konkurenci. Opravdu ne. Ve verzi Pro (Factory KIT) stojí „pouhých“ 8,5 tis. a ve verzi Sports KIT dokonce „jen“ 6 tis. Neuvěřitelné, což? Značka má dokonce v ČR zastoupení a dostupnost podvozku i dílů je velice dobrá.

Když jsem začal podvozek EX-1 včetně jeho charakteristik a zkušeností jezdců studovat podrobněji, zjistil jsem, že v USA to není vůbec tak neznámá značka. Jezdí se tam poměrně hodně. EX-1 nepopiratelně vychází z podvozku Mugen MBX5. Má s ním i spoustu kompatibilních dílů, ale z publikovaných zkušeností jezdců to funguje spíše tak, že jezdci Mugenu používají díly Caster kvůli lepší odolnosti, nikoliv naopak (zarytým zastáncům značky ale těžko vysvětlovat, že existuje levnější a přitom kvalitnější varianta ;) ).

Přes všechny (jistě dobré) České rady a zkušenosti jsem se nakonec rozhodl pro „neověřenou“ značku a pořídil jsem Caster EX-1 Factory Kit. Podvozek už mám složený a zatím koupě ani v nejmenším nelituji. Naopak bych se zcela jistě spokojil i s levnější variantou Sports Kit.

Foto By: Martin Jansa

Srovnání cen

Jen pro zajímavost uvedu tabulku s přehledem cen několika základních dílů podvozků, ze kterých jsem vybíral (+ pro zajímavost Xray 808e). Ceny jsou uvedeny vždy s DPH a mohou se e-shop od e-shopu lišit (v řádu desetikorun).

CASTER EX-1
LOSI 8IGHT 2.0
KYOSHO MP9e
MUGEN MBX6eco
Xray 808e
PODVOZEK (8490,-) (16800,- vč. motoru) (13473,-) (10571,-) (11500,-)
PŘEDNÍ RAMENA (2ks) 206 369 408 246 300
ZADNÍ RAMENA (2ks) 206 369 408 284 300
PŘ. PAROHY (TUNING) 804 799 1921 1139 720
KŘÍDLO 229 246 239 236 210
KOMPLETNÍ DIFERENCIÁL 1418 1609 1811 1653 1200
DOMEČEK DIFERENCIÁLU 217 268 228 284 270
SPUR 574 664 793 854 720
CELKEM 3654 4324 5808 4696 3720

 

Na těchto stránkách se pokusím průběžně popisovat zkušenosti z provozu této super buggy ;) .

© 2011 Caster Racing Fusion EX-1 Suffusion theme by Sayontan Sinha
„O chytré ženské je nouze. Konečně o chytré mužské zrovna tak.“ Jan Werich